Velké děti
4-18 let

Péče o velké děti
Předškolní věk (4-5 let)
Pro batolecí období a předškolní věk je typický rychlý a výrazný rozvoj všech dovedností dítěte a postupné osamostatňování se: zdokonalování pohybu a motorické šikovnosti (běh, chůze do schodů), rozvoj jemné motoriky (stavění kostek, puzzle, kreslení, samostatné oblékání, užívání příboru při jídle, pití z hrnečku), řečových schopností (od jednotlivých slovíček a po skládání vět a porozumění řeči), nácvik hygienických dovedností a udržování čistoty (umývání rukou, chození na WC).
Dítě si začíná uvědomovat sama sebe a lépe vnímá i okolní svět, je přirozeně zvídavé, rychle se rozvíjejí rozumové schopnosti. Okolo třetího roku se může objevit tzv. “období vzdoru” nebo negativismu (na všechno říká “ne”) – toto období vyžaduje od pečujících osob klidný, chápající a tolerantní, ale současně i důsledně výchovný přístup vyžadující spolupráci dítěte. Zároveň je důležité nechat dítěti prostor pro vlastní autonomii a jedinečnost a zároveň nastavit hranice a chránit dítě před riziky.
Pozor na nadměrné sledování televize a nadměrné užívání digitálních technologií! – mohou vést k poruchám psychomotorického vývoje, spánku, emoční labilitě apod. Doba užívání tabletů/ chytrých telefonů by neměla přesáhnout 15-20 min/den, s televizí celkově max. 1h/den.
Mladší školní věk (4 - 11 let) a starší školní věk (11 - 14 let)
Děti ve školním věku jsou již většinou samostatné a rodiče by je k samostatnosti a zodpovědnosti za školní výsledky měli dál vést. Vhodné je podporovat pravidelné sportovní aktivity dítěte i v mimoškolním čase, každodenní čtení (podporuje rozvoj rozumových i komunikačních dovedností), dohlížet na přípravu do školy. Vhodné je rozvíjet dovednosti dítěte v různých zájmových a mimoškolních zařízeních, podnikat s dětmi pravidelné vycházky a výlety do přírody.
Pozor nedostatek pohybu a na druhou stranu i na přezaměstnanost a přetěžování (dítě by mělo mít každý den dostatek času na odpočinek a vlastní hru)!
Současně se u dětí rozvíjí sociální vztahy s vrstevníky stejného i opačného pohlaví, začínají “první lásky” i první nezdary. Zajímejte se o to, co Vaše děti baví a podporujte je v jejich aktivitách a vzájemných vztazích s kamarády. Každý den si s nimi chvilku popovídejte o tom jaký měly den, co se jim povedlo/nepovedlo, co si plánují na další dny, zajímejte se o jejich pocity. Pokud dítě nemá na povídání náladu, tak ho respektujte, ale dejte mu najevo, že jste pro něj kdykoliv k dispozici.
Ve starším školním věku může docházet k rizikovému chování – zneužívání alkoholu, tabáku a ostatních omamných látek, prvním sexuálním zkušenostem (riziko nechtěného otěhotnění a sexuálně přenosných nemocí). Děti by o těchto rizicích měli být rodiči informováni způsobem přiměřeným jejich věku a chápání.
Pozor na nadměrné sledování televize a neomezené využívání internetu a digitálních technologií (tablet/chytrý telefon, počítačové hry)! – mohou vést k emočním poruchám, agresivitě, poruchám spánku apod. Obecně se doporučuje určit maximální čas využívání digitálních technologií jako desetinásobek aktuálního věku dítěte (např. 9-ti leté dítě by mělo využívat digitální technologie maximálně 90 min/den! – ale lépe méně!). Rodiče by také měli být obeznámeni, jaké hry dítě hraje a zda odpovídají věkovému určení jejich dítěte! Pozor i na nebezpečný obsah některých internetových stránek! Více informací poskytuje např.: www.e-bezpeci.cz, vhodné věkové určení jednotlivých her najdete na https://pegi.info
Výživa dětí
Předškolní věk (4-5 let)
Cílem by mělo být naučit dítě jíst pravidelně, s chutí, v přiměřeném množství a samostatně, u stolu společně s rodinou. Během podávání jídla by se děti neměli dívat na televizi či tablet, měli by mít dostatek prostoru a času.
Děti jsou v tomto období často více vybíravé, na jídlo “nemají čas”, bojí se ochutnávat nová neznámá jídla. K jídlu děti nenuťte, nabízejte jídlo opakovaně. Nevhodné návyky při jídle mohou v budoucnu způsobit poruchy příjmu potravy.
Tekutiny by měly být ideálně nesycené a neslazené, i džusy mají vysoký obsah cukrů a měli by se konzumovat jen občas nebo max. 150 ml/den. Do 3 let věku by dítě mělo vypít 100 – 300 ml plnotučného mléka denně, samozřejmostí by měly být i další mléčné výrobky – tvrdé sýry, sýry typu žervé, cottage, jogurty apod. Kojení není nutné ukončovat, pokud maminka sama chce dále v kojení pokračovat.
Dítě by mělo být vedeno ke každodennímu podávání ovoce a zeleniny. Cca do 3 let věku je vhodné vyhýbat se ořechům (riziko vdechnutí) a houbám (jsou hůře stravitelné).
Sladkosti by měly děti dostávat uváženě – preferovat by se měly přirozeně sladké potraviny (ovoce – čerstvé, kompotované, sušené apod.). Cukrovinky a ostatní pochutiny by nemělo dítě konzumovat každý den.Strava by měla být podávána 5-6x denně (menší děti jí spíše po malých porcích): snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře, případně druhá večeře.
Více informací můžete najít na www.1000dni.cz, www.viscojis.cz
Mladší školní věk (4 - 11 let) a starší školní věk (11 - 14 let)
Jídelníček má být co nejpestřejší a měl by obsahovat alespoň 5 porcí ovoce a zeleniny za den (velikost porce se odhaduje podle velikosti pěsti dítěte), dostatek obilovin (od 10 let upřednostňujeme celozrnné) a mléčných výrobků (tvrdé sýry, jogurty). Zejména v období dospívání by mělo mít dítě k dispozici i dostatek živočišných (maso, vejce, ryby) a rostlinných bílkovin (luštěniny, semínka, ořechy).
Stejně jako u mladších dětí nejsou vhodné slazené sycené nápoje, v poslední době tolik “oblíbené” energetické nápoje jsou pro dospívající děti zcela nevhodné!
Zároveň s rostoucím podílem nadváhy a obezity u dětí by se měly omezit na minimum uzeniny, smažené, solené a tučné potraviny (chips, fast-food stravování)!
Dobře složená a vyvážená vegetariánská strava může být plnohodnotnou alternativou k běžné smíšené stravě. Více informací můžete najít na www.viscojis.cz/teens
Chlapci ve starším školním věku často posilují a v souvislosti s tím užívají i potravinové doplňky k rychlejšímu nárůstu svalové hmoty, což také není příliš vhodné – mohou u nich vznikat poruchy jater a ledvin, při dlouhodobém užívání i nevratné! Při pravidelném sportování je naopak vhodné doplňování minerálů, dostatek odpočinku a rekonvalescence po nadměrném výkonu apod.
Prevence úrazů u velkých dětí
Předškolní a mladší školní věk (4 - 11 let):
Děti se nejčastěji poraní při hře a sportu – časté jsou pády, úrazy na hřištích, tonutí, otravy.
- Nenechávat děti bez dozoru u vody (ani plavce), používat plovací vesty, bezpečně zakrýt či oplotit domácí nádrže, naučit děti co nejdříve plavat
- Skleněné plochy mít z netříštivého skla
- Zamezit přístupy na balkóny
- Nenechávat dítě v autě bez dozoru, nedovolit dítěti při jízdě v autě stát mezi sedadly či ležet na zadních sedadlech, dítě v sedě musí být vždy připoutáno
- Používat reflexní prvky (oblečení, boty, batohy, apod.)
- Používat dětské pojistky (v autě proti otevření dveří, trouba, pračka apod.)
- Zamezit dětem volný přístup na půdu či sklepa a garáže
- Zbraně uschovávat bezpečně (uzamčené, odděleně zbraň a náboje)
Starší školní věk (11 - 14 let):
Pro tento věk je typická labilita a impulzivní chování, předvádění se, přeceňování svých sil, ale i sklony k depresi. Objevuje se experimentování s návykovými látkami (tabák, alkohol apod.). Časté jsou úrazy školní, sportovní, dopravní, tonutí, otravy alkoholem a sebepoškozování.
Dospívající (15 - 18 let):
Dominuje snaha o emancipaci od rodiny, navazování vrstevnických vztahů, časté tendence k riskování, nejsou vzácné ani sklony k depresím a úzkostem.
Převládají úrazy dopravní a sportovní, úrazy pod vlivem návykových látek (tonutí), časté je sebepoškozování.